Fordybelsesområde:
Den X trækker I jeres fordybelsesområde. Herefter begynder forberedelsesperioden
(10 lektioner á 45 minutter) med SD som vejleder. I er nødt til at arbejde
hjemme – I kan IKKE nå at lave det på de timer, I har til rådighed på skolen. Medbring
selv computer til vejledning og arbejdet på skolen.
En plan over vejledningstimer følger…
Prøveoplæg:
I skal nu i gang med at finde det helt perfekte prøveoplæg,
som selvfølgelig skal passe til jeres fordybelsesområde. I skal også kunne
perspektivere jeres prøveoplæg til relevante tekster/film/billeder osv. fra
opgivelserne. Det er en god idé, at I grundig undersøger forskellige muligheder
inden for jeres fordybelsesområde, inden I beslutter jer for et prøveoplæg. Dette prøveoplæg skal godkendes af mig.
Synopse:
Som afslutning på fordybelsesperioden skal I udarbejde en
synopse – en disposition for den mundtlige prøve. Det er denne synopse, som
sammen med det valgte prøveoplæg og opgivelserne danner grundlaget for den
mundtlige prøve. Synopse, prøveoplæg og evt. læsemateriale skal afleveres til mig i to eksemplarer senest den…
Synopsen skal indeholde:
·
En
forside med elevens navn
·
Titel
på fordybelsesområdet
·
Præsentation af prøveoplægget og begrundelse
for valget af dette
·
Disposition
for den mundtlige prøve
·
Præsentation
af analyse og fortolkningspunkter
·
Præsentation
af perspektiveringsområder
·
Angivelse
af oplæsningsstykket.
·
Kildefortegnelse
over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i fordybelsesarbejdet.
Du skal bruge følgende skabelon:
Det vil selvfølgelig højne præstationen, at denne oplæsning er velforberedt og dermed flydende og fortolkende. I må godt vælge at læse op fra to steder i teksten, hvis det giver god mening!
Prøveafholdelsen:
Prøvetiden - inklusiv votering og
karaktergivning er 25 minutter. Den afsatte tid til prøven fordeles således, at
eleven først kommer med en præsentation af sit arbejde med prøveoplægget. Denne
præsentation bør vare cirka 10 minutter. Efter elevens præsentation fortsætter
prøven som en dialog mellem elev, lærer og censor. Denne dialog kan dels være
uddybende spørgsmål til prøveoplægget og perspektiveringsområderne og dels til
det danskfaglige stof, som fremgår af opgivelserne.
Du skal ikke bruge tid på at referere prøveoplæggets
indhold. Et kort resumé kan være en god indgang til analyse og fortolkning og
kan hjælpe dig i gang, men det er analyse og fortolkning, der skal fokuseres på
og bruges tid og kræfter på.
Du må gerne medbringe notater fra dit arbejde til støtte for
din fremlæggelse, fx i stikordsform. Det gælder om at være så fri som muligt af
notaterne. Oplæsning fra et manuskript vil være til mere skade end gavn, så det
er vigtigt at du er fortrolig med dit oplæg og din bearbejdning af det. I vurderingeren vil vi lægge vægt på følgende:- Fremlæggelsen
skal være godt planlagt.
- Du
skal formulere dig klart og tydeligt.
- Oplæsningen
skal være sikker og vise, at du forstår teksten.
- Samtalen
med lærer og censor skal vise, at du kan lytte opmærksomt og indgå i en
samtale om dit fordybelsesområde.
- Fortolkningen
og vurderingen skal bygge på gode analytiske iagttagelser i det valgte
område.
- Du
skal vise indsigt og forståelse i fordybelsesområdet.
- Du
skal komme med en vurdering af teksten/teksterne og/eller andre
udtryksformer.
- Du
skal perspektivere til forskellige dele af det opgivne stof.
Guide samt gode råd til forløbet...
Udvælgelse af prøveoplæg: Brug god tid på at finde det helt rigtige prøveoplæg - Du skal læse en del tekster, se film og billeder og vælger til slut det prøveoplæg du vil fordybe dig i.
Udover de mapper med tekster, bøger og novellesamlinger jeg har lagt frem, kan I finde Inspiration følgende steder:
Analyse og fortolkning af prøveoplæg:
Ved den første ”læsning” danner du
dig et overblik over tid, sted, personer. Det er også vigtigt, at du skriver
ned, hvad der undrer dig i teksten. Understreg vigtige tekstcitater og vigtige
begivenheder i teksten. Ved anden læsning dykker du dybere ned i teksten. Det er her, du for alvor går i gang med at analysere og fortolke prøveoplægget. Hvilke "tomme pladser" er der i teksten? Brug en analysemodel, når du analyserer din tekst. Er du i tvivl om faglige begreber, så kig under fanen ”begreber”
Når du har analyseret og kommet med et bud på en fortolkning, læser du din tekst for tredje gang for at se, om dine iagttagelser og bud på fortolkning holder. Den tredje gennemlæsning bruger du også til efterfølgende at overveje mulige perspektiveringsområder.
Når du har lavet en fuld og grundig analyse og fortolkning af dit prøveoplæg, skal du vælge de mest centrale områder ud, som du vil præsentere til prøven. Dine udvalgte præsentationspunkter skal rumme både forståelse, analyse, fortolkning og perspektivering.
Du skal også finde ud af hvad du vil perspektiverere til - Perspektivering vil sige, at man
ser på en tekst i forhold til noget, som ligger uden for selve teksten. F.eks.
hvis temaet er identitet, kan du perspektivere til andre tekster, vi har læst,
der behandler dette emne. Du kan fx overføre temaet fra et folkeeventyr (der
ofte handler om at blive voksen og om at finde sin egen identitet) til en
nutidig problemstilling om unges konflikter med forældregenerationen. Teksten
sættes dermed ind i en kontekst (af latin: contextus = sammenvævet), som
uddyber læserens forståelse af den.
Synopse:
Husk at synopsen skal betragtes som en form for menukort. Det
er her lærer og censor skal kunne se dine tanker bag valg af prøveoplæg og valg
af analysetilgange. Man skal kunne læse hvad man kan forvente at du vil
fokusere på ved prøven. Synopsen i sig selv vurderes ikke, men derfor skal du
alligevel være omhyggelig i dit arbejde. Den danner grundlag for prøven med
dine beskrivelser af dine overvejelser omkring fordybelsesområdet. Husk:
·
Sproglig sikkerhed - skriv klart og tydeligt – Pas på lange
og knudrede sætninger
·
Sproglig korrekthed - vær opmærksom på stavefejl
·
Tegnsætning - sæt kommaer og andre tegn
·
Layout -lav et pænt layout. Tænk på at synopsen er
menukortet for din prøve.
Eksempler på synopser:
Elevsynopse - sagprosa
Elevsynopse - Kærlighed eller det der ligner
Elevsynopse - Krigen i Afghanistan
Elevsynopse - Gysergenren
Ingen kommentarer:
Send en kommentar